Nu blir det djupt


Vad är ett dygn, ett tidevarv? Kan någon förklara det?
Vem kan förklara det kort och lätt?
Vem kan ens fatta det med sin tanke, för att finna ett ord för det?
Och ändå, vad är mer relevant och bekant för oss än tiden?
Åtminstone förstår vi den när vi talar om den, och när vi hör någon annan tala om den.
Men vad är då tiden?
Om ingen frågar mig om den så vet jag, men om någon frågar mig och jag vill förklara det för honom/henne då vet jag inte!
Men jag menar ändå med lite försiktigt att det inte skulle finnas någon förfluten tid om ingenting skett, inte någon framtid om ingenting följde och ingen nutid om ingenting pågick..
Hur kan då dessa båda tider den förflutna och den kommande finnas?
När det förflutna inte längre är och det som kommer inte är?
Men om nutid alltid vore nutid, och inte övergick i förfluten tid, då skulle den inte längre vara tid, utan evighet?
Om det som pågår endast blir tid genom att övergå till det som varit, hur kan vi då säga att ens nutiden är, när skälet till att den är är att den inte längre ska vara?
Säger vi inte då egentligen att tiden är just för att den strävar efter att inte vara?
Egentligen är ju tiden i nuet hela tiden?
I nuet minns vi det förflutna, i nuet ser vi det som pågår och i nuet är vi nyfikna på vad som ska ske.
Så tid är alltså nuet då?

Flummigt`
Men jag tänker på detta.

Har nyss fått ansiktsmask av J och sen ett varmt bad.
Ska slänga mig på soffan och kolla på världens bästa film som går på tv.
Huset vid stranden tror jag den heter.

Skola imorn.

Kommer förresten bilder snart på jimmis nya piercing :)

Ha det bra, för nu ska jag ha det bra..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0