Lilla landet lagom


Det visar sig varje dag att vi lever i lilla landet lagom.
Allt ska vara lagom.
Man ska hellst inte ha några åsikter utan man ska tycka neutralt om allt.
Man ska inte uttrycka sina tankar och verderingar, nej då får man ovänner och är en idiot..
Vad hände med yttrandefriheten?

Kolla bara under andra världskriget.
Till och med då skulle Sverige vara neutrala.
Jag är så trött på det n-e-u-t-r-a-l-a!!
Säg vad fan ni tycker, stå upp för era åsikter och våga tala!

Det spelar ingen roll vad det är man debatterar om för det är Alltid någon som inte håller med,
det är Alltid någon som tar åt sig.
Men sen är det också Alltid någon som håller med,
alltid någon som vågar stå upp och säg det här tycker jag också!

Skulle jag skriva om för eller emot abort, så skulle de som genomgått en abort vara för abort och de som inte genomgått det vara emot.
Ja jag generaliserar nu men det är mest bara för att göra en liknelse.
Självklart så vet jag att det finns de som inte gjort abort som ändå är för det.

Jag har alltid sagt vad jag tycker, i hela mitt liv.
Jag har alltid varit den i skolan som har skrivit längst debattinlägg.
Alltid varit den som argumenterat för och emot.
Och jag har alltid haft höga betyg på den delen.
Varför?
För att jag är full av åsikter, jag uttrycker dem och jag känner mig levande när jag gör det.
Varför ska man gå och hålla inne på vad man anser är rätt och fel?
Och vad är egentligen rätt och fel?
Är det fel bara för att Du tycker det?
Eller är det normerna som sätter regler på vad man ska tycka?
Jag anser inte att det finns någon som kan säg att du tycker fel..

Så länge man inte går mot personangrepp och kränker någon enskild individ,
så TYCKER JAG att man har friheten att säg vad man tycker.

Tack för mig

Kommentarer
Postat av: Ida

Debatter är till just för att diskutera!



Alla tycker olika! Det är så det funkar.



2009-09-24 @ 12:56:21
Postat av: svar till Ida

Ja det är ju det jag försöker att förklara.

Men en del kunde inte ta mitt inlägg igår och respekterade inte mina åsikter utan tog det som ett påhopp och hoppade sedan på mig. Jag respekterar alla andras åsikter, även om jag inte håller med alla. Varför kan då inte folk respektera mina? Måste man bli uppringd och utskälld då? En debatt är till för att bolla åsikter. Det är ALLTID någon som känner sig träffad av ett inlägg, men har denna personen rätt att gå till personangrepp mot bloggaren då?

2009-09-24 @ 13:18:55
Postat av: Ida

Nej men just i detta är fallet så är det väldigt speciellt. Vi går igenom otroligt mycket just nu. Och sen går man in här och läser och så prickar det verkligen rätt. Är det så konstigt egentligen att vi reagerar? Och tror att det var riktat mot oss?

Ibland får man helt enkelt tänka lite på vad man skriver.. Och räkna med påhopp..

2009-09-24 @ 13:41:42
Postat av: Jacquline

Eftersom varken jag eller Jimmi är en del av familjen längre och inte får veta någonting så har jag inte en aning om vad ni går igenom. Varken hans mamma, syster, mormor, moster osv hör av sig till varken honom eller mig.



Hur skulle jag kunna veta när man inte får någon som helst information. Visst att inte jag får det, men Jimmi vet ju inte heller något.



Så därför förstår jag inte att ni tar det som ett påhopp. Ja menar, jag skrev inte ens ut någon specifik sjukdom utan jag riktade det mot HIV, Aids osv. Det ser du om du läser föregående kommentarer.



Det var väl längesen er pappa gick bort och det har väl egentligen inte talats så mycket om det, iaf inte under min o Jimmis tid ihop. Så därför förstår jag inte att det skulle riktas till er, just nu?



Men jag ber om ursäkt om ni tog åt er. Eftersom mitt inlägg grundar sig på en diskussion med en väninna gällande ett skolarbete så tänkte jag inte "kanske känner jag någon som genomgår/genomgått detta och att jag nog inte ska blogga om denna saken".

Återigen; Inlägget är INTE riktat mot någon särskild person eller familj.

2009-09-24 @ 14:09:29
Postat av: Ida

Jimmi har väl en egen telefon? Så svårt är det faktiskt inte att lyfta telefonen och slå numret och fråga hur är det?

Ansvaret ligger på fler personer.



Och om jag ska vara helt ärlig så har ni faktiskt inte med att göra vad vi går igenom. Det rör varken dig eller Jimmi.



NI har valt att ta avstånd efter allt ni har hittat på!!

Och ni undrar varför folk inte hör av sig..?

Ni har sårat så fruktansvärt många..

Och det är ingenting varken du eller Jimmi kan säga emot.. För det har jag hur många bevis på, båda bakom, och bredvid mig.

2009-09-24 @ 19:18:57
Postat av: jacqe

du vet ingenting Ida. Bara vad Emma säger. Ingenting annat. Du ger dig ut på djupt vatten genom att dömma någon/några du inte känner. Sluta då o säg att jag syftar på dig/din familj i mina inlägg. Hur ska jag kunna göra det om " vi faktiskt inte har med att göra vad ni går igenom. Det rör varken mig eller Jimmi. "

2009-09-24 @ 23:19:25
Postat av: Ida

Jo Jacqe. Jag vet mycket mer än du någonsin kommer tro. Och det är förbannat synd att det har blivit så. Men nu har det det, och det är inget att göra åt. Och jag har aldrig dömt varken dig eller Jimmi. Jag säger bara vad jag tycker. Jag gör min åsikt hörd. Det är absolut inget fel med det.



Bara för att du inte har med att göra vad vi går igenom så har det väl aldrig hindrat dig från att luska fram det eller???

2009-09-25 @ 07:48:29
Postat av: Jacqe

Ja och frågan är varför det blivit så.. Lite skumt när en person helt plötsligt slutar höra av sig, helt plötsligt slutar svara när man ringer. Och detta utan förklaring. Men vissa är kanske för fega för att stå face to face och säg vad problemet är, vissa är till och med för fega för att ge någon förklaring alls.



Men jag bryr mig inte om det längre. Och nej jag luskar inte ut någonting. För ärligt talat så skiter jag i er och jag bryr mig inte om vad ni går igenom. Inte för att vara elak eller så men vem fanns här för oss när Jimmi hade det som jobbigast? Inte en jävel på 8 månader. Ingen ringde och frågade hur det var, ingen brydde sig när han låg på sjukhus. INGEN.



Tycker det är bara massa skitsnack och mög fram och tillbaka. Och det orkar jag inte med.



Självklart ska du få din åsikt hörd, det är en mänsklig rättighet. Men åter igen Ida, du har hört EN version från EN sida..

2009-09-25 @ 08:57:24
Postat av: Ida

Usch då. Det var mest ett tycka synd om inlägg.

Och jag är inte rätt människa att ge sympati..



Jag lämnar här.. Over and out

2009-09-25 @ 09:25:10
Postat av: Jacqe

Nej absolut inte. Det är inte synd om varken mig eller Jimmi för vi gick starka ur allt som var, och det andra tjabbet är på barnskolenivå och vi vet vad som hänt och inte hänt.



Ja jag tycker väl med att det är färdigdiskuterat nu. När man kommer ifrån trådstarten helt så är det typ slutdiskuterat.



Ha det bra

2009-09-25 @ 09:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0