Ja ok


Fick ett samtal av en person igår som var väldigt irriterad och påstod att någon hade lagt in en kommentar i någons blogg om att låta barn växa upp bland misshandel och droger.
Hon tog själv åt sig och tyckte att det kändes som att inlägget var riktiat mot mig med.
Isåfall skulle det väl vara den första biten?
Men sen är jag inte den som tar åt mig av sånt heller.
Men på personens önskan så ville hon att jag bloggade om att låta barn växa upp med droger.

För att klargöra;

Jag vet inte om jag kan påstå att Ida-Lie växt upp bland droger precis, men däremot så levde vi med en man som misshandlade mig i 1,5 år. Det är väl isåfall det som är "att låta ett barn växa upp med misshandel".

Men för att förklara för en, ointelligent person, hur man kan "låta" sitt barn växa upp med misshandel så ska jag göra det nu. Även om det inte är riktat till mig så är jag ju en med erfarenhet och kan ge min syn på saken;

För det första så blir man inte ihop med någon för att bli slagen. Och de första slagen kommer inte förrän man är ganska psykiskt nedbruten. Visst X slog mig ganska tidigt i relationen, och visst jag kunde gått då. Men jag är en väldigt sympatisk och förlåtande människa.
Och när hans tårar rann, förlåt strömmade ur hans mun och vackra blommor låg på bordet, då kunde jag inte gå. Jag tänkte att ah, det händer nog aldrig mer. Och gör det de, DÅ GÅR JAG!

Men det hände igen o igen o igen och snart var det en vardag som jag inte kunde ta mig ur. Hot, förnedring och misshandel var någonting som tillhörde mitt liv. Jga var väldigt nerbruten och hjärntvättad. Jag hade INGEN kontakt med familj eller vänner på över 1 års tid.
Många gånger försökte jag att fly men blev stoppad och då var våldet tusen gånger värre och flera gånger blev jag slagen medvetslös.

Då är frågan hur jag kunde "låta" min dotter växa upp i detta.
Det är en enkel fråga: Jag skyddade henne

Nu rynkar ni näsan och tänker va? Vadå skydda?

Ja för det var nänmligen så här att jag fick ett klart besked ifrån X att om jag lämnade honom så skulle han göra det värsta man kunde göra mot en moder; skada hennes barn.
Han hotade med att elda ner mina föräldrars hus när de låg och sov, han skulle ha ihjäl min dotter, han skulle döda min bror och sist men inte minst så skulle han bokstavligt talat Slå ihjäl mig.

Så vad hade jag för val? Utan någon som hellst kontakt med omgivningen så hade jag ingen att vända mig till. Och även om jag hade haft det så var rädslan att bli påkommen för stor.

Jag tänkte; Hellre att han slår mig blodig varje dag, än att han skadar min familj.

Visst, det är dumt att jag inte gick efter första eller andra slaget. Men då var jag redan så hjärntvättad. Jag hade fått klart för mig att egen vilja existerade inte, jag var ful, tjock, totalt värdelös, jag harde ingen som hellst rätt till att ha egna åsikter om någonting.
Kom det en röd bil körande på vägen så kunde han slå mig tills jag sa att den var blå, och att jag trodde på det jag sa.

Så jag var Ingenting.

Men jag fick tillfälle att fly och jag lyckades. Då var jag så nedbruten att jag nästan inte talade på flera dagar, jag bara grät. Jag var undernärd och darrig och kunde knappt äta. (Min magsäck hade väl vant sig vid att få äta varannan, var tredje dag i mellan åt) Att jag ibland hade levt på vatten och cigg i flera dagar hade satt sina spår; 165 cm lång och 44kg.

Detta är ABSOLUT INGET TYCKA SYND OM inlägg.
Jag vill bara förklara anledningen till att man stannar hos en man som misshandlar en.

Sen över till drogerna på min poolares begäran

Det finns många defenitioner på droger/missbrukare.
Det beror helt och hållet på vem det är man frågar.
Frågar man en piller missbrukare så är inte tabletter drogr, det är medicin.
Frågar man en spel missbrukare så är det inte missbruk, det är en hobby.
Frågar man en alkoholist så är han inte alkoholist, han dricker för att slappna av och det är väl inte fel?!

Så.. vad är då en missbrukare?
Är det han som röker hasch ibland på helgerna?
Eller är det killen som super varje helg?
Eller han där nere på pizzan som spelar jack vegas var och varannan dag?
Eller är det personen som hänger på ATG ombuden och spelar på hästar flera gånger i veckan?
Eller är det tjejen som sitter med sprutan i armen?
Är det partyprissen som tar amfetamin innan han går på disco?
Eller är det den stiliga kontorsgubben som hänger på stureplan och snortar cocain med en femtilapp på helgerna?

Och vadå låta sitt barn växa upp bland missbruk?
Det är alltså ok med vissa missbruk då?
Är det bara de "tunga" missbruken som är fel.

Folk som dricker vin varje dag till maten, är enligt mig alkoholister.
Dem behöver vinet för att koppla av och njuta till maten.
När man behöver saken för att må bra, är det ett problem!
Är det då fel att ha ett barn i den familjen?

Eller en familj där pappan spelar på alla möjliga sorters spel.
Det är ett spelmissbruk, är det fel att ha ett barn då?

Eller att ha barn när man äter medicin för att inte vara deprimerad.
Är det fel då? För om man måste ha en medicin varje dag så är man ju boroende.

Eller det är bara fel när det är illegala droger det handlar om?
För isåfall är det ju inte många missbruk det syftas på..
Alkohol, droger, sex, mediciner osv är ju inte något illegalt.

Nej, jag skulle kunna skriva hela dagen.
Men jag har inte tid för jag ska snart åka och fika.


Kommentarer
Postat av: Memme.

Mycket bra skrivet! Håller me dig fullt ut. Ska kommentera mer sen.

2009-09-25 @ 10:25:11
URL: http://detfinnsingetattheta.blogg.se/
Postat av: mamma

Har detta blivit en debatt sida??Varför ringer inte folk till dig när dom har så många kommentarer ni verkar ju ha en hel del att prata om.Annars finns de ju en debatt sida på internet ja jacquline du vet ju adressen så länka dit.Varför läser folk på någons blogg om dom nu tycker så j-la illa om en person?Är de så att man är så in i helv.... förveden?Lägg energi på era egna problem.

2009-09-25 @ 11:32:34
Postat av: Åsa

Jag tycker inte att du ska behöva försvara dig såhär i DIN blogg. Folk väljer själva vad de vill läsa.

2009-09-25 @ 11:54:30
URL: http://utifran.blogg.se/
Postat av: Ida

Just det inlägget där det var många kommentarer var till just för att man skulle diskutera varandras åsikter. Varför skriver man annars en sådan fråga om man inte vill ha kommentarer? Och det tror jag nog att Jacqe ville ha. Jag kan inte minnas att någon ens här har skrivit att man nu tycker så jävla illa om någon person. Hade jag hatat Jacqe så hade jag absolut inte lagt ner någon energi på att klicka in mig på hennes blogg.. Och definitivt inte kommenterat.



Jisses!



Förveden?! Säg någon i östra göinge som inte är det! Det är ju för fan det enda denna byn handlar om..



Och just det inlägget ÄR mitt egna problem... Därför jag la energi på det och kommenterade!!



Slut!

2009-09-25 @ 12:37:55
Postat av: Jesse

Jag håller med Åsa, du ska inte behöva försvara dig i din egen blogg. Alla får väl ha sina egna åsikter.det är inte ditt fel att folk tar åt sig av vad du skriver.. puss o kram

2009-09-25 @ 17:00:49
Postat av: Anonym

Om det är de personerna jag tror det är som har yttrat detta så tycker jag VERKLIGEN att det är fel personer till att göra det! Har inte deras barn växt upp bland spelmissbruk? Och har inte en i deras bekantskap varit ihop med en narkoman när den personen hade ett litet barn? Fick inte till och med den här tjejen barn med missbrukaren? Och har inte de själva växt upp med en alkoholist? "Hur kan dom?!". Lite dubbelmoral där. Ha det så bra.

2009-09-27 @ 15:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0